wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

17 Mar

buat donut lembut dan gebu | resipi donut lembut dan gebu

Author:lizz

buat donut lembut dan gebu | resipi donut lembut dan gebu

Meh….meh…

kita layan donut dihujung minggu…

Hari tu saya buat donut makanan kegemaran bebudak 2 orang ni…

kuih donut ni la antara kuih yang suka buat sebab sangat mudah kot…

kalau rajin kita buat donut frozen ok…rajin tak mokcik…hehe

Donut ni saya buat  special untuk anak beranak kat umah mak ni…sambil layan borak baik kita mengisi masa borak ngan makan tak gitew…

saya buat sorang 2 … bahan2 memang sangat senang kat umah ni semua ader sebab akak ipar rajin buat kuih…

saya buat sorang jew nak surprise sikit kat dierang ni ahkak dah lama tak wat kuih kasi la dierang  sikit kesedapan kuih donut yang ggebu…kenkadang …hehe

8556428084 bba1e62769 z buat donut lembut dan gebu | resipi donut lembut dan gebu

ginila rupanyer donut….cantik ke idok…kecik besar donut… ha lantak….tanganku sudah keras nak buat cecantik

lepastu kita biarkan dlm 30 minit pi layan citer dl

8556428046 e2e3463c8d z buat donut lembut dan gebu | resipi donut lembut dan gebu

lepastu  proses  gorengkan pulak yek….

8559031792 3cccc8676e z buat donut lembut dan gebu | resipi donut lembut dan gebu

Kuning keemasan nampak tak…gebu dan lembut itu yang kitew nak…lepas tu kita gaulkan …dengan gula..gula tu saya  blend… gula caster takder

8556428030 c5e1fb8ebd z buat donut lembut dan gebu | resipi donut lembut dan gebu

belum aper -aper dua budak sedang menerjah donut-donut tu…habis dierang balun sekali goreng habis dua kali goreng habis…kali ke 3 baru dierang dah pi main kat luar

 

Nengok budak duerang ni tengah makan donut gebu itew… abang tu kemain kan…. 12 ketul pun boleh habis bebudak ni…sirongak tu anak akak saya …klakarkan abang suka cakap ngan dier giginyer kena makan ulat…kahkah

8556428032 65e2cd783b z buat donut lembut dan gebu | resipi donut lembut dan gebu

lupa nak amik gambar satu family tengah makan donut semua puji sedap…kembang saya tau dak….

 

Resipi donut lembut dan gebu saya 

 Tepung gandum saya guna sikit nak sampai 1 kg
1/2 paket  Mauripan
5 sudu makan gula
1/2 sudu kecil garam Halus
8 sudu susu tepung (susu dugro adik) Biasa guna susu fullcream kat umah nenek takder
6 sudu  marjerin
2 sudu lemak sayuran Shortening *pepandai tambah
1/2 sudu kecil serbuk Penaik / Baking Powder
Air secukupnya
Cara penyediaan
1. kacau air suam 1/2 paket  Mauripan  biarkan kejap untuk kembangkan mauripan
2. marjerin, garam gula, shortening kacau sampai ala2 lembut
3. Masukkan tepung gandum dalam mangkuk besar dan  campurkan  dengan serbuk penaik gaulkan sikit kemudian masukkan  mauripan dan campuran marjerin, garam, gula,shortening  yang kita kacau tadi..
4. Gaul adunan tadi  dengan air masukkan air sikit2  dan uli sampai jadi seketul doh…doh tu bila dah ok dia tek melekat2 kat tangan kitew…
5. bila dah siap doh tu biarkan dalam setengah jam ke 45 minit atau agak2  dah nampak kembang dalam 2 kali ganda dari saiz asal tadik…
6. kita uli kejap dan buatkan doh…dan bentukkan donat terbabit hehe…ssaya tak guna acuan sebab besar gila kot…jadi guna tangan sahaja kiki..saya taburkan tepung atas dulang sebelum letak donut supaya tak melekat…
7. Biarkan  dalam  15 minit ke 30 minit gitu
8. dan goreng…sehingga warna donut keemasan…macam warna emas berkilau hehe
9.  Angkat dan kemudian toskan dan b0leh  gaul dengan  gula halus donut gebu itew…
…lalala dah siap donut saya…
Pssst: saya nak mula misi diet sebab badan dah naik…asik makan jew….parah ni….

 

 

 

 

pixel buat donut lembut dan gebu | resipi donut lembut dan gebu

11 Responses to “buat donut lembut dan gebu | resipi donut lembut dan gebu”

  1. IntaNBerliaN says:

    ni yg rasa tetiba nak wat gak ni… bhn2 dah ada ni.. hihii

    *lizz, sy dah dpt adiah tu td… serius cantik!!! saya yg over xcited tgk gambar budak 2 org tu… hihii

  2. nza says:

    saat plg gembira bila masakan yg kita masak digemari family…hilang rasa penat…..

  3. Anim says:

    Kak pun suka donut tapi tak rajin buat. Ada anak2 suka makan, hilang penat seorang ibu di dapur kan?

    P/s kak tak tau mcmana nak folllow blog lizz ni

  4. cho zila says:

    donut memang kegemaran anak2kan… lagiler kalau buat sendiri… niler yang si gegirltu buat dulukan…

  5. Lieyalatif says:

    Lizz!!! Donat lizz buat kite teliur sbb nampak gebu n garing!! Lieya buat kdg2 jadi kdg2 x jadi..mencik jee heheheheeheh

  6. Kuih fav Qis jugak ni…
    Nampak gebu jer Donut tu..sedapnye…

  7. sejujurnya, akak tak pandai buat donat.. selalu tak menjadi

  8. Falsya says:

    kite tingin sgt nak wat donut tp xberkesempatan smp skang…

  9. puan kutu says:

    eh sama plak entri donut kan..donut mmg mudah nk buat.selalu gak buat tp en suami tak berapa sgt dengan donut.sy ngan aiman jer layan

  10. eiela says:

    nak sikit,,suka donut jugak tp xpandai nak buat macam org lain tuh, kurang berminyak.

  11. Nora says:

    sedapnya donuttt….


Leave a Reply

Current day month ye@r *