wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

4 Jul

bulan syaaban 2012 | malam nisfu syaaban 2012

Author:lizz

bulan syaaban 2012 | malam nisfu syaaban 2012

Diam tak diam kita berada dalam bulan syaaban sekejap jer masa berlalu..kan… tak lama lagi dah bulan Ramadhan …saya tengah gigih menggantikan puasa huhu dah hujung-hujung gini baru bertungkus lumus…masa awal-awal tu ader ajer alasan tak leh puasa ha..kali ni ko rasakan kene ganti berderet…hik hik..takper sikit jek lagik ni..

malam nisfu syaaban bulan syaaban 2012 | malam nisfu syaaban 2012

Sempena bulan Syaaban  yang penuh kemuliaan dan banyak kelebihan….ni saya nak kongsikan sedikit info  mengenai bulan Syaaban…

- Bulan Syaaban merupakan bulan kelapan dalam taqwim Islam.
- Syaaban ertinya berpecah atau bercerai-berai. Ia dinamakan demikian kerana orang-orang Arab pada bulan tersebut akan berhijrah ke mana-mana tempat untuk mencari air sehingga ke gua-gua dan sebagainya. Pendapat lain pula mengatakan, sebab diertikan demikian adalah sebagai tanda pemisah iaitu memisahkan di antara bulan Rejab dan Ramadhan.

- Khamis ini Pada 5/7/2012 bersamaan dengan 15 Syaaban 1433H merupakan  Pertengahan Syaaban atau lebih dikenali dengan nama  Nisfu Sya’aban.  Nisfu Syaaban mempunyai kelebihan tersendiri. Dalam hadis sahih, Muaz bin Jabal melaporkan Rasulullah berkata, “Allah menjenguk datang kepada semua makhluknya pada malam Nisfu Syaaban, diampunkan dosa sekalian makhluknya kecuali orang yang menyekutukan Allah atau orang yang bermusuhan.

- Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam celaan dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.

- Terdapat beberapa peristiwa penting yang berlaku sepanjang bulan Syaaban  iaitu Antaranya ialah malam Nisfu Syaaban, penukaran arah kiblat, dan peperangan bani Mustaliq.

pixel bulan syaaban 2012 | malam nisfu syaaban 2012

2 Responses to “bulan syaaban 2012 | malam nisfu syaaban 2012”

  1. BSB says:

    mari ler kita sama2 menunaikan puasa sunat sok..insyaallah

  2. lieya_latif says:

    alhamdulillah…diberi kesihatan dan umur untuk sambut pada tahun nie….

    harap kite semua diberkati…..tak sabar tunggu ramadhan….


Leave a Reply

Current day month ye@r *