You are currently browsing the archives for the koleksi petua | Kecantikan | Wanita category.

wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

Archive for the ‘koleksi petua | Kecantikan | Wanita’ Category

 

Ok meh kiter cuba lak petua cara nak menegangkan kulit wajah pulak yek…

semengat berpetua gitu minggu nih…sesambil boleh ler kan…

mudah jek ni…kalo hari-hari minggu boleh lah cubakan…
✿ Tegangkan kulit muka dengan daun lidah buaya

Ambil daun lidah buaya..

ambik lendirnyer..

dan sapukan pada seluruh wajah dan leher kita…

biarkan sehingga kering…dan kemudian bilas dengan air sejuk…

best pakai lendir daun lidah buaya ni selain dapat menegangkan muka kita…

ianyer jugak dapat lembabkan muka kita uollsss…

 

✿ Tegangkan kulit muka dengan putih telur 

Ambil putih telur ayam kalau boleh ayam kampung

3 sudu madu kacau dan sapu dimuka tangan dan tengkuk

 

✿ Tegangkan kulit muka dengan kulit pisang masak.

gunakan kulit pisang masak..

kikis dan tumbuk sehingga halus..

kemudian gaulkan bersama putih telur dan lumur bancuhan tadi  dimuka..

sapukan pada muka dan biarkan kering  kemudian  basuh dengan air..

lakukan 2 ke 3  kali seminggu.

 

 

 

Hari ni saya nak kongsikan  3 cara cerahkan kulit muka cara tradisional…ewahhhh

meh kita cuba…

 

1 Cara cerahkan kulit muka dengan tepung sagu 

- Campurkan tepung sagu dengan air..

- sapukan pada muka macam pakai bedak sejuk..lakukan tetiap hari.

2. Cara cerahkan kulit muka dengan  lobak merah

- Campurkan parutan lobak merah..kuning telur..

- sedikit air perahan limau nipis kacau sebati..

- lepastu sapukan pada muka dan biarkan kering cuci dengan air

3.Cara cerahkan kulit muka dengan  ubi kayu 

- Parut seketul ubi kayu dan sapukan pada muka ..

- biarkan kering..lepastu cuci muka dengan air suam amalkan setiap malam..

 

Uols penah masak kuih donut tak?

saya selalu jugakla…

makanan kegemaran anak-anak nih…

ingat lagi dedulu 1st time buat donut time sekolah menengah kot..

teringin nooooo makan kuih donut…

buat la..last2 keras uollss dah la hodoh..tapi sedap rasa dia…hehe

time tu buat ngan mak…sesama main hentam jer buat…hamik ko keras..

mungkin yis tak sukup ker haper tah…tak pun terlebih susu tepung

last-last tanyer siffoo tukang donut tersohor dalam famili muahaha..

saper lagi kalo bukan ahkak kesayangan..

dia cakap halah senangggg jer cara nak lembutkan donut ni

1. ko campurkan ngan ubi kentang lenyek gaul sekali ngan tepung..memang donut akan lembut dan sedap…serius menjadi..

2. Cara nak gebukan donut pulak kita kena letak pulak lemak sayur (shortening) pulak yek

3. Lagi satu akak saya cakap lepas kita uli donut…. biorkan rehat dalam setengah jam gitu..

lepastu baru dohkan donut tadi…dan biarkan donut tu kembang 2 kali ganda…baru boleh goreng…barula hasilnyer ader umppp

 

pixel  petua donut lembut dan gebu