wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

16 Aug

ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

Author:lizz

 

assalamualaikum uolllsss….

Selamat Hari raya….

Ader yang tengah makan ketupat ker….terngiang-ngiang uollss makan ketupat nenek…

sedapnyer….

meh kiter citer pasal ketupat hari raya kiter untuk edisi ketupat hari raya aidilfitri 2013…hamboikan

kalo nak nengok edisi 2012 pun ado kat sini

Macam biasa tiap tahun aktiviti wajib buat ketupat palas sama-sama…

ketupat palas memang jadi fav kiteorang anak beranak

kan kemeriah lagi eratkan silaturrahim gitu bersama adik beradik…

buat ketupat sambil anjer ngan mak gitu…

kali ni lemang tak buat Pak long sibuk dan penat dengan ladang tembikai dia…

Kali nenek pepagi dah siap nak buat ketupat dia…

ngan periuk berkilat dia…silaunyer memanar-mancar u…

nenek kalo buat kerja kemain cermat…

buat kat hujung dapur …kalo panggil anak2 sayup2 jer dengo kat ruang tamu…

keternyer kena duk jauh2 sikit takut cucu2 jatuh..

buat ketupat ni berminyak  sikit guna banyak space duk ujung-ujung jauh sikit dari tempat lalu lalang….

nengok nenek tu kemain kusyuk dia..

duk bersila…sambil panggil anak-anak  nolong sekali…

baru cepat katernyer…

9518857827 00337b5db7 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

meh kiter fokus sikit pulut ngan daun palas nenek nyum…nyum sedap sungguh nengok pulut…tu…

sedap ratah pulut ketupat nenek cukup lemak rasernyer…

9521643772 e2d42107b5 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

meh jom la kiter buat ketupat..

tiap kali nak buat ketupat..tiap kali mak ajorkan…satu2 cara nak buat..

tip-tiap tahun …maklumla buat ketupat setahun sekali…

nasib baik mak layankan ajer anak2nyer…hehe sabor jer le…

9518857929 51b9edb9c2 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

ha ni le ketupat hasil tangan nenek…

ini yang paling besor…

9518857999 24815dcf5b ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

ader permintaan suruh buat beso sikit…

kalo tak kenit n comel ketupat nenek…

9521644038 a86a9e1009 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

ni assistantnyer yang mewarisi kepandaian maknyer yang terer giler buat ketupat…

mak teh memang hebat buat ketupat..saya sikit-sikit bolehler…

susah ooo..nak tarik daun palas tu kasi kemas..

nak melecet tangan…

saya kalo letak ketupat dalam dalam daun palas takat lipat-lipat jer ok jer…

sarungkan yang kemaskan makteh ngan mak yang buatkan…muahaha…

9521644128 4fef74aa29 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

satu lag tugas mak teh tiap tahun adelah pemerah santan yang bertauliah dan boleh diharap..

yang lain2 mak tak berapa nak harap lagi…katernyer tak pandai..perah santan tak kluar habis katernyer…

Mak tehla menepati citasa mak kiter…bagus-bagus…

saya boleh ngelat sikit muahaha…

tengah-tengah kusyuk buat ketupat…datang pulak siabang ngendeng ngan nenek…

bangun tido terus menepek kat nenek..

9521643854 6247066bd1 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

dan akhirnyer..

tertewas puasa dengan pulut ketupat nenek..

abang-abang…sabo jerla…

9521644024 bbae456c31 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

tak lama lepas tu siadik pulak datang ngendeng..

si princess ni siap mandi tau…

pakai bedak siap bercapok datang jugak nak menepek kat nenek..

nak tolong nenek buat ketupat…

9521644142 7f41a52938 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

nenek suruh ikat rambut dia buat dek jek..

tau jer la adik…

memang tak suka ikat rambut…

abang pi mandi..

sambung lagi…

tolong nenek….tolong sambil makan pulut…dedua tu memang suka betul dengan pulut..

dua pinggan rilek jer diaorang habiskan…

9521739010 6a01992f19 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

nengok la aksi  adik ngan abang…tu…kemainkan…

9521724138 dceaf1caaf ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

gambo saya nan ado…malasla…selekeh uolls…hehe

9521644132 921050a360 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

ni gambo ketupat yang dibungkus dengan jayanyer…

9521644092 29f079a3a1 ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

dah sedia untuk direbus…

baunyer sedap ya rabbi…

menusuk kolbu…muahaha…

9518857839 757e6947df ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

ni lah hasilnyer….ketupat untuk tahun 2013…

9521789696 20be61bacf ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

rasa sedap…enak…dan menyelerakan…

makan gitu pun sedap…ngan rendang lagi meletup..

haha…

kiteorang duk ulang2 makan sampai kemalam…

rendang macam biasa akak yang buat sedap tak hingat…nanti kita letak gambo rendang yang sedap tak sempat nak ngedit lagi…

nati kita buat entry lain la yek kalo sempat….

pixel ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap

20 Responses to “ketupat hari raya aidilfitri 2013 | ketupat palas nenek yang sedap”

  1. suriaamanda says:

    x pernah makan ketupat daun palas..selalu makan ketupat nasi jer..x pun nasi impit…

  2. rasp says:

    oooooo sedapnya ketupat palas…
    kalo balik kampung i je lah merasa ketupat palas ni sis…
    kalo balik kampung en somi mmg idok ler merasa….

    sweet jer tgk adik tu sis…
    ayunya rambut gitu….

  3. Nafira says:

    alaaaaa… terliur habes nih.
    zura memang hantu ngan ketupat palas nih. time makan memang x hengat dunia.. pastu mula lah sakit urat sana sini(faktor usia).
    bila tengok gambar2 Lizz terus teringatkan nenek zura belah mak.pon pandai buat ketupat. siap letak kacang merah lg dlm ketupat.. dan2 meleleh2 air liur.sedapnyeeee.. nak raya lagiiiii.. huhuhuhu

  4. puan kutu says:

    sedapnya ketupat palas sedap lg ketupat daun pisang aruah mak.hehe..

    sy tak pandai anyam ketupat palas,mak mertua buat tolong tgok je la.menantu misali tau.hakhak

  5. zee says:

    sedap ni lizz…
    samala kiter..tak pandai nak bungkus ketupat..hihi..makan jer teror..lagipon buat ni memang amik masa lama kan?? kena istiqamah..ahaha

  6. Kakzakie Purvit says:

    Rumah kakak memang tak ada ketupat palas ni Lizz. Kami ketupat biasa dan lepat yg buat dgn daun kelapa dan guna pulut macam ketupat palas ni…

    Org lama memang expert bab buat ketupat. Lizz kena mahirkan kalau tak rugi.

    Selamat Hari Raya dik:)

  7. yummy….rietta kurang mnat plut..jdnya ketupat ngn lemang mam skit jerr la…kt kg rietta pown sama, ketupat plas jd pilihan…ketupat nasi xreti buat pown…klu buat ketupat, rietta tukang ayam aka bukak daun kata mak….adik dua org isi dan ikat….dorg xreti buka, klu dorg buka, daun pecah, rietta plak xreti isi ketat, xreti ikat kuat..nk terbarai…tukang tanak pulut mak, tukang rebus pown mak…

    Psss…selamat hri raya, maafkan zahir dan btin….

  8. ajumohit says:

    aduiyai sedapnya ketupat palas ni lizz, mmg feveret aju ni, tapi tahun ni belum dapat rasa lagi, terliur sudah ;)

  9. nza says:

    ketupat palas wajib ada di meja utk org pntai timur….

  10. ayut says:

    biasa ketupat palas n i org perak rjin bt yer.. :) slmt hari raya maaf zahir batin yer :)

  11. Zawiah says:

    bagusnya lah klu dlm famili saya ada yg pandai buat . saya cuma pandai makan . tu pun lum tentu jumpa … waaaaa …

  12. anne says:

    sy pun suka ketupat palas tp kat umah sy xbuat. kalo nk mkn kena tgu org hntr.

  13. Qhaifa Nur says:

    tahun ni mak tak buat ketupas palas…selalu buat…tak sempat…
    sedapnya makan gitu saja…

    salam aidilfitri…

  14. cho zila says:

    akakpun suka ketupat cam gini.. tapi tak openahler buat.. makan selaluler.. makan takder rendangpun jalan gak…

  15. mmg sedaplah utk antu ketupat palas mcm KA hehehe

  16. dana says:

    waaaaaaaaaaaaaa….. best2 akak pun dh jht cinta ngn ketupat palas nih, aritu paksa mil suh bt kan jugak utk kami blik kl…

  17. Rinna says:

    Sedapnyaa makan ketupat palaskan.. akak raya hari tuh sempat laa tolong anak sedara tuh buat ketupat daun palass sedap..kan.. :)

  18. amirah says:

    sedapnyaaaa ketupat palas. saya minat sungguh. tp kat kg takde pun ketupat palas ni. asik makan lemang je. tak larat dh nak makan lemang..

  19. lyafrina says:

    huhu..td dah komen..tp x tau r masuktak…

    ketupat org2 tua buat mmg sedap.. hehe..ramai lok assistant cilik.. ambik warisan dari tok tu..

  20. lieyalatif says:

    sedappnye lizz ketupat palas…kalo kat area selatan susah nak jumpe sbb masing2 ketupat nasi jek…tapi dulu2, mak mertua lieya penah buat…mmg jenuh laa tgk die menarik ketupat palas tu….


Leave a Reply

Current day month ye@r *