wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

20 Sep

ketupat sotong kelantan yang sedap

Author:lizz

ketupat sotong kelantan yang sedap | ketupat sotong kelantan

kak ipar saya ni pantastuntas bab2 kedapur ni pepagi lagi tanyer sayer adik ipar kesayangan ni nak makan aper…saya tak kisah janji makan hehe…. bercuti kat  kampung gini la dilayan bagai puteri gitu tu yang nak balik kampung manjang…

Akak terus jer kedapur adik iparnyer tu masih lagi guling2 atas katil terkelip2  bermalasmalasankan rasernyer cam nak sambung tdo lagik…memandangkan bau harum semerbak menusuk kekalbu terus jer bangun…ke dapur  haaa nengok tu menggelegak ko lapar…waa cedap2 nak2..

ketupat sotong ketupat sotong kelantan yang sedap

kagum… sekejap jer akak masak dah siap saya masak ketupat sotong ni tak beraper nak pandai setakat masak nasi bubur boleh la hikhik…

 

Inilah rupanyer ketupat sotong biler dah siap…sodap…warna kecoklatan kater akak ketupat sotong ni versi Kelantan punyer….kater akak cuma dier tambah gula Melaka rasernyer ala-ala manis sikit…

gambar ketupat sotong ketupat sotong kelantan yang sedap

kiteorang makan kejap jer licin jap-jap tambah..habis seperiuk baru duk diam hehe…time kacih kak Azie masak untuk kiteorang suker sangat….nanti nak buat versi saya lak camaner rupanyer tak tau la…hiiiiii

ketupat sotong kelantan ketupat sotong kelantan yang sedap

 

pixel ketupat sotong kelantan yang sedap

3 Responses to “ketupat sotong kelantan yang sedap”

  1. silver price says:

    Ada permintaan untuk resipi ketupat sotong.. :) . Ketupat sotong yg biasa saya buat ialah versi Terengganu. Ada satu lagi versi ialah ketupat sotong Kelantan, yg rasanya manis… yg tu tak saya tak pernah buat.Ni resipi ketupat sotong yg saya buat….Sotong sederhana besar,dalam 15-20 ekor2 cawan santan pekat2 cawan beras pulut1 inci halia, dipotong halus5 ulas bawang merah, dipotong halus2 ulas bwg putih, juga dipotong halusHalba satu sudu kecilGaram secukup rasaLidi yg dipotong pendek2, agak2 muat utk cucuk sotongCara2 dia…bersihkan sotong, buang kepala. Beras pulut direndam dlm sedikit santan, supaya ada rasa lemak2 sikit. Masukkan beras pulut ke dalam sotong, lebih kurang 2/3 penuh. Then, cucuk sotong dengan lidi tadi supaya beras pulut tidak terkeluar. Kalau sotong besar, boleh masukkan kepala sebelum dicucuk sekali dgn lidi.Untuk kuah, masukkan santan dalam periuk, sekali dengan bawang, bawang putih, halia. Then, masukkan sotong yang telah diisi beras pulut tadi. Masak atas api sederhana untuk mengelakkan santan naik minyak. Kacau sekali sekali sekala. Akhir sekali masukkan garam secukup rasa dan juga halba. Masak sehingga sotong dan beras pulut dalamnya masak….. tu je la! :) .

  2. mamyharraz says:

    woahh lazatnya! ketpat sotong ni kegemaran sy..pernah gak buat mmg bestlah ;)

  3. nenscollection says:

    sy pon suka ketupat sotong ni..sedapp nyerrr


Leave a Reply

Current day month ye@r *