wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

1 Aug

khasiat kurma | kurma ajwa

Author:lizz

khasiat kurma | kurma ajwa | khasiat kurma ajwa 

kurma ajwa khasiat kurma | kurma ajwa

Kalau bulan2  puasa ginikan kurma memang  mesti ada jer kat atas mejakan..saya hari tu beli kemain banyak memang jenis suka makan kurma pantang nampak saya ngap bukan sikit kadang habis setengah bekas siap boleh pening tau biler makan banyak sangat hehe..kalau hari tak puasa pun kat umah ader jer dalam peti ais tu….

Kurma atau kekadang orang panggil buah tamar merupakan buah yang mempunyai khasiat yang tiada bandingan tau  … kita disunatkan berbuka puasa dengan buah kurma mak selalu pesan…. ko jangan buah kurma biler dah kenyang membuntang baru nak makan kurma …sebelum jamah nasi tu elok katernyer kekadang ikut kekadang dak pun teruk betul janji makan makkan….hehe… orang kater Biarpun sekadar sebiji dua atau tiga biji tapi ianya membawa keberkatan yang bukan sedikit kurma ni menjadi pilihan Nabi Muhammad SAW untuk berbuka. Buah kurma kegemaran nabi iaitu kurma Ajwa atau kurma nabi

Kurma Ajwa (Kurma Nabi):
Kurma Ajwa merupakan merupakan kurma kegemaran Nabi Muhammad SAW. Hanya tumbuh di tanah Madinah warnanya  hitam, tekstur lembut, tidak manis dan cita rasanya lebih kurang macam  kismis.

Khasiat buah kurma Kurma

  • Buah kurma sangat kaya dengan zat galian dan vitamin. Antara zat galian dan vitamin yang terdapat dalam kurma ialah kalsium, zat besi, kalium, vitamin A, B, B1, B2, B3, vitamin C dan E. ianya bagus jugak untuk wanita ngandung kerana mengandungi asid folik  jugak selain dari makan kismis kita boleh jugak makan kurma…
  • Vitamin A dalam kurma dapat memperbaiki penglihatan pada waktu malam, kekeringan mata dan penyakit mata.
  • Kurma juga boleh mencegah barah kerana buah kurma mengandungi Kandungan tinggi magnesium…haritu ader bacer artikel ni dalam magazine tapi lupa magazine aper…
  • Satu kilo kurma memberikan 3,470 kalori kepada tubuh sebaik memakannya. Tenaga itu memuaskan selera makan, yang amat penting ketika berpuasa.
  • ader jugak dengar dengan Memakan kurma dapat  memudahkan wanita untuk bersalin insyaalah…
  • Kurma juga penawar kepada masalah pening, sakit kepala. Disebabkan ia juga mengandungi zat besi dan kalsium, kurma juga penting untuk pembentukan tulang, gigi dan tisu otak kiter…

  tips memilih buah kurma :

  • Pilih buah kurma yang kulit luarnya kering dan isinya tebal.
  • Pilih kurma yang tua atau matang , tanda buah kurma a yang matang, isinya mudah dilepaskan dari bijinya.
  • Pilih kurma yang  bertekstur buahnya lunak namun ranum, seperti tekstur manisan buah basah.
  • Selaput buah kurma luarnya atau kulit  tidak rosak. Tidak meleket leket apabila dipegang…itu tandanya kurma tersebut terlebih kandungan gula atau madu…
  • Pilih kurma yang Warnanya  coklat-merah-kekuningan.
  • Bentuk buah kurma  besar, bukan kecil-kecil.
  • Buah kurma dibungkus dengan kemas dan baik. bukan dalam longgokan kerana ianya terdedah kepada debu-debu, pasir yang menjejaskan kualiti buah kurma.


pixel khasiat kurma | kurma ajwa

Leave a Reply

Current day month ye@r *