wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

28 Oct

kuih cik mek molek | resepi cik mek molek

Author:lizz

Hola…

seminggu Outstation..

rasa cam nak pitam pun ader..

dah..kembali kita ker rutin asal

naik keta..naik train turun train naik train lagi …jalan…baru sampai opis….

huhhhhh…kuatkan la semangat ini……

rindu nak baca blog uollssss..

Phone pun dah ok..soka la mak hencik…

otomatik hati gumbira…gitu..

★★ ★★ ★★ 

dah..dah

meh layan cerita pulok…

Acara Biasa hujung minggu yek..

hujung minggu yang lalu tu 2- 3 minggu lepas kot luper…

cam biasa masak  kuih kegemaran anak-anak…

Uwais & sara memang  suka sangat kuih cik mek molek..

teringat lagu m daud kilau tetibe…senyumla ahai cek mek molek..muahaha..

dah memalam rasa nak buat kuih ni…

ubi ader seketul lam peti ais lebih buat goreng haritu…

dah seminggu duk diam lam peti ais tak tau nak wat aper,,

meh kita rebus wat Cek mek pulok…

senang mudah dan cepat siap gitu..

10514322533 e31c62c94a o kuih cik mek molek  | resepi cik mek molek

ni ler bahan-bahan wat Cek Mek molek sedap kiter….

✿ 1 biji ubi keledek  sederhana besar

 tepung gandum

gula untuk inti

Cara-cara nak buat cik mek molek

memula rebus ubi (letak garam sikit) sampai empuk ..biasa saya kupas dulu kulit lepastu potong sikit dan rebus sampai empuk..

lepastu angkat…biarkan kejap..

dah agak2 sejuk tu lenyekkan ubi tadi…

saya gunakan garpu…

lenyek sampai lumat yek

10514144984 b3e2ec13d6 o kuih cik mek molek  | resepi cik mek molek

dah lenyek

kemudian masukkan tepun gandum..

10514130286 c9ff6e9a85 o kuih cik mek molek  | resepi cik mek molek

masukkan sikit-sikit tepung  tu .. tak yah letak air tau..

gaul sampai agak dah boleh nak dibentuk ..

* jangan letak tepung banyak  yek kang keras  lak kuih tu..

10514325953 cec531bbf2 o kuih cik mek molek  | resepi cik mek molek

dah siap uli

maka ..

jom kiter bentukkan Cek Mek molek kite…

memula leperkan doh tadik

lepastu

letak gula dan bentukkan doh tadik cam kuih Cek Mek molek ..tu

10514147154 3b12ba7e3f o kuih cik mek molek  | resepi cik mek molek

dan ni pulak..

kenkonon kreatip…

 try buat bentuk bunga lak..

bentuk gini kena buat 2 keping doh tu..

leperkan letak gula dan lapiskan sekeping lagi dog tu dan tekap..

10514326523 9135f0c950 o kuih cik mek molek  | resepi cik mek molek

tara…dah siap…

gini ler hasilnyer bentuk2 kuih Cik molek kiter…

10514118065 38acedb00f o kuih cik mek molek  | resepi cik mek molek

nengok adik tu kemain lagi dier…

sikecik ni rajin tau…

tolong kacau mami…hehe

dah jom kiter  menggoreng..

lalala

10514149414 d2cc6e8896 o kuih cik mek molek  | resepi cik mek molek

Dah siap…

hidangan kite yer..

jemput makan yer anak-anak..

10514148644 41dbd9f293 o kuih cik mek molek  | resepi cik mek molek

Pssttt:  kuih ni kalo dihidang ngan teh o memang sedap…

masak untuk bebudak ni…semua dalam lapan ketul mami dedi sempat makan seketul sorang…

lelain semua abang ngan adik jer yang makan…

pixel kuih cik mek molek  | resepi cik mek molek

15 Responses to “kuih cik mek molek | resepi cik mek molek”

  1. Zaza says:

    alahaiii creative nya Lizz.. pandai pikat anak2 dgn makanan kannn.. budak2 kalau tgk benda yg funky sket mesti diorang teruja nak makan :)

  2. sue cukup suke kuih ni..sedap

  3. sue cukup suke kuih ni..sedap….tapi sini kalo jumpe macam tak best je…sedap kalo yg moist2 tu

  4. normi says:

    alahai comelnyer check mek molek lizz… geram tgk…hehe

  5. Kakzakie Purvit says:

    Kakak pun suka cek mek molek ni Lizz. Mummy/Daddy dapat seketul aje hahaha… jadilah ye dik.

    Eh.. Lizz rambut adik kena gunting ke. Sayangnyaaaa. Atau ini bahgain depan nampak pendik.

  6. okje says:

    lizz ……kalau mami dia ni Okje mmg le tak cukup cek mek molek seketul hehe…

  7. okje says:

    mau berketul ketul….hehe

  8. Mizz Aiza says:

    kreatifnya.. nampak sedap.. tak pernah lagi buat, pernah beli masa belajar di terengganu dulu.. boleh cuba buat lepas ni ikut resipi tu..

  9. izan ishak says:

    comelnya! bintang ada… bunga ada… sukalah abang n adik makan cek mek molek mummy buat tu.

  10. mummydearie says:

    Yeah, lama dah tak baca entri terbaru. So semua dah back to normal kan Lizz. Rajin sungguh lizz ni melayan anak-anak. Akak kalau lepas kul 9 malam, memang harap memahamilah anak-anak, janganlan minta makanan memacam!

  11. zulie ieta says:

    wahhh kreatif & cantiknya…

  12. ajumohit says:

    sedapnya buat minum petang ni lizz, seronok diorg maknya rajin sgt kat dapur

  13. lyafrina says:

    sungguh kretip….
    bisa org buat bulat2 je kan..ok la buat camni..mnarik minat anak nk makan

  14. IntaNBerliaN says:

    alahaiii comelnya bentuk.. nak cari gak la acuan gitu banyak2.. kreatif toi lizz ni

  15. sheila says:

    Waa.. mcm2 bentuk.. sy br nk nk bt ni.. google2 dulu tgk mbr2 yg da penah buat..


Leave a Reply

Current day month ye@r *