instagram

wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

7 Nov

masak asam pedas kampung ikan baung | resepi masak asam pedas ikan baung

Author:lizz

Hai….Assalamualakikum

Mak hencik2 & pak hencik2…

Meh-meh harini kita belajo masak asam pedas ikan baung…*ketuk periuk sat ngan senduk …

Haritukan saya ader tunjuk gambo Masak asam pedas ikan baung tu…ader …hari tu ingat ker idok…

ha Kali ni saya up resepinyer pulok…saya baru belajor ni dari chef  import dari kampung masakan dia semua sedap2 kalo tak menambah tu bukan dia la yang masak…muahaha

Tak lain tak bukan Mak long uwais merangkap kak Ipor saya…

Tampa lengah-lengah lagik..

meh kita nengok bahan-bahan nak masak masak asam pedas kampung ikan baung sodap ni…

Ikan Baung dibasuh dan direndam ngan asam keping utk elak bau hanyir ikan tu…

ikan ni dalam 2 ekor potong kecik gini…

10576487066 7ea854d511 o masak asam pedas kampung ikan baung | resepi masak asam pedas ikan baung

ok yang ni bahan untuk rencah-rencah yang nak dimasukkan dalam asam pedas kita tu nanti

Bawang merah, bawang putih, kunyit,

ader yang tertinggal ni daun kesom, lengkuas, asam keping, garam…beras segengam (direndam sejam gitu)

cili api (ikut suka ati nak letak banyak mana ikut tahap kepedasan memasing)

10576724763 a075f9cdf7 o masak asam pedas kampung ikan baung | resepi masak asam pedas ikan baung

Cara nak buat masak asam pedas kampung ikan baung ni pulak yer Mak hencik..

memula tumbuk segala bahan-bahan tadik

 Jerang air dan masukkan semua bahan2 ke dalam periuk  bahan2 tadik,

10576725513 d587ced3fa o masak asam pedas kampung ikan baung | resepi masak asam pedas ikan baung

kacau2 sikit jangan kacau melampau kang hancur lak isi ikan tadik hehe

kemudian letak garam…

dan letak daun kesom biorkan menggelegak dan kuah dia agak2 macam surut sikit..

boleh tutup api…dan sudukan sikit untuk rasa katernyer…hehhee

10576513944 d8814ecd5e o masak asam pedas kampung ikan baung | resepi masak asam pedas ikan baung

walllaaah sodap…

10610946716 71c8f34183 o masak asam pedas kampung ikan baung | resepi masak asam pedas ikan baung

Makan ngan nasi regukan  ngan ikan goreng ngan timun potong pun dah cukup, tak pun pucuk paku goreng ngan ulam-ulam memang powerrrrrr  …memang menambah-nambah lah kiter yek

ok tu jer yek Resepinyer kali ni…

lain kali kita wat resepi  lain lak yek hehe…

pixel masak asam pedas kampung ikan baung | resepi masak asam pedas ikan baung

20 Responses to “masak asam pedas kampung ikan baung | resepi masak asam pedas ikan baung”

  1. suriaamanda says:

    if letak tempoyak sikit pun sedap ni lizz….aduhai..berbunyik perut SA dah ni ha….

  2. Nadia Rashid says:

    tak pernah tau kena letak beras..untuk apa yer?

  3. daddyziyyad says:

    Nampak menyelerakan! Saya tak pernah makan ikan baung

  4. nza says:

    kalau kat johor ni dipanggil asam rebus..bezanya cuma ditmbah hirisan halia….

  5. zee says:

    sedap ni lizz… masak asam pedas style pantai timur ni… ala2 pindang pon yer jugak..

  6. zulieta says:

    saya kalo masak baung ni buat asam pedas cili kering..
    Memang terangkatt..lawan kan pulak ikan baung yg goreng.. Dappp!

  7. Nafira says:

    Zura sebenarnya x reti nak masak asam pedas yg sedap. hehehe.
    boleh lah cuba resipi Lizz nih. nampak cam sedap nih~ meleleh air liur baca n3 nih. :P

  8. KesumaAngsana says:

    sedapnyer KA pun suka juga anak2 apa lagi ! done nuffnang yer

  9. dana says:

    sedapnyer ikan baung… cara org sana msk asam pedas gini yek lizz… kalu kt johor kene blend cili kering bagai n kuahnyer merah menyala pekat gitu…

  10. Ikan baung ni ikan sungai kan? Saya tak pernah lagi mencuba. Ikannya jenis yang banyak tulang ker?

  11. ajumohit says:

    lizz ikan baung tu rasa mcm ikan patin ke? wahh masak asam mmg sedap mau bertambah2 makannya ni ;)

  12. Mizz Aiza says:

    nampak sedap.. aiza jarang makan ikan air tawar.. ikan air tawar aiza selalu makan tilapia saja..

  13. IntaNBerliaN says:

    Ya Allah,., sedapnya nampak.. telan air liur tgk .. dah la blm makan lg ni

  14. Myra Jay says:

    Ni my peberet tau..
    kalau makan dengan nasi panas2 boleh bertambah 3-4x..heheee

  15. Kakzakie Purvit says:

    Kalau asam pedas johor tak ada beraslah Lizz dan kami tumis dulu. Kakak nak cubalah resepi Lizz ini.

    Oh ye.. ikan baung tu macam mana Lizz kakak ni bukan tahu nama ikan. Makan aje pandai hahaha…

  16. mummydearie says:

    Chef Lizz, bila nak buat resepi ikan jenahak ke, ikan merah ke, ikan salmon ke? Kita tengah menunggu ni nak salin resepi…hehehe….

  17. okje says:

    Tak ditumis yeh lizz…kalau okje panggil ni ssam rebus….wow lain resepi dia liz….beras tu tuk rasa apa yeh Lizz…..

  18. jijah says:

    ohhh asam pedas akak camni eh… mcm msak singgang..hee

  19. puan kutu says:

    fulamak kuah cair cmni mmg meletup kna panas2..Slurppp hirup kuah.terbaik!

  20. Mann Ganu says:

    ini mmg fvrot sy ni…org trganu mmg suke mkn gini.do oh.hee


Leave a Reply

Current day month ye@r *