wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

14 Jun

Masalah pembantu rumah saya

Author:lizz

Hai salam semua…hari  ni mood down giler bukan aper sedih mood bercampur macam2 nak kena pikir ni…huhu…

Rumah korang ader maid tak? kalau ader berjaga2 terutama sekali yang meninggalkan anak  macam saya yang pergi kerja pagi balik petang kekadang malam..Sebelum ni bibik ni baik jer tak der masalah aper2 tapi semenjak 2 menjak  ni dia dah tunjuk belang..sebelum ni takder la syak aper2  biler blk umah ok bersih anak2 pun ok…memang takder masalah cuma ader la kekadang tak berapa nak puas hati tapi tak der la ape sangat janji anak 2  kat umah ok happy takpe…saya ni memang jenis tak marah2  layan dier macam biasa tak der la nak suruh bt kerja mcm2…cuma rutin die jg adik,  sediakan makanan abang gi sekolah jaga mereka berdua bagi makan dan cam biasa la ngemas aper yang patut…tu jer…

Kami tak halang dier nak tengok tv cerita indon dier tu N hindustan cuma jangan berebut ngan abang biler time balik sekolah bagi abang uwais tgk citer kartun yang dier suka…ok kak memang lembut jer  tapi abang uwais selalu ngadu ckp bibik tak bagi tgk kartun bila ditanya katanyer kalau azan saya tutup la tv tak pun kalau dierang tdo saya tutup…nak marah2 lagi tkt la dier tension kan…

Kiteorang tak sangka dier begitu jahat sehingga mak saya nenek uwais & qaysara datang rumah….mak yang duk perhati anak2 kat umah katanyer bibik ni selalu marah2 anak saya risau gak nak dijadikan cerita time blk kerja adik nangis teresak benjol kat kepala siap berdarah2 lagi biler di tanyer knp blh dier ckp tak tahu sakit hati btl pastu mak pun mencelah bibik tu yang buat dier mulala msm tapi dier blh menjawab abang tolak..aish pening kepala…sib baik gi klinik adik tak der apeper bayangkan benjol mcm telur tu tau….esoknyer dier plk berebut remote ngan abang uwais biler abang uwais trk remote bibik tu lepas berdentum kepala abang kat bucu dinding…aper lagi meraung la kawan tu…dier menjerit ckp tak sengaja kiteorang time tu duk dalam bilek sib baik nenek ader agaknya tuhan nak tunjuk kot kejahatan dier…nenek nangis2  cerita kat kiteorang betapa jahatnyer bibik ni selama seminggu nenek duduk mcm dier buat kat adik n abang sedih betul….selama ni dier ok jer  memang tak percaya dier sanggup buat mcm tu…

Apalagi Daddy panggil bibik tu tanyer knp dier buat macamni katanyer dier nak berenti dengan muka bongkak diertu dan selamba mcm takder salah aper2 ikut hati cam nak nak sepak jer muka dier tu tau…srh dier kemas brg… kiteorg hantar kat cyberjaya padan muka dier…lepas bibik tu blah baru abang cerita mummy dah buang bibik tu  yer biar dier….tau tak mummy hari tu abang sakit perut bibik tu srh abang makan nasi basi tau…dier selalu pkl abang tarik kaki abang tarik rambut adik kasi lemas abang time mandi letak sabun banyak sampai pedih mata abang memang giler btl bibik ni jahat nauzubillah menangis kiteorang dengar…nenek pun ckp selama seminggu duk sini mcm2 dier bt dia tak lyn mak biler mak tanyer knp adik nangis dier bt dek jer… dier memang suka tdor lps kiteorang gi kerja dia bantai tdo sampai tengahari adik duduk ngan nenek bayangkan kalau nenek takder…pukul lima baru sibuk nak mengemas sebab saya nak blk…banyak lagila kalau nak cerita boleh buat drama ni …syukur sangat sekarang bibik tu dah takder so lepas ni saya kena cuti sebulan harap2 bos bagi… banyak benda nak kena buat nak handle anak2 sekolah nak biasakan adik duk taska nak uruskan sekolah abang nak tukar dari halfday ke fullday…penat gak ni huhu…doakan saya semoga dipermudahkan segala urusan yer…terima kasih kerana sudi membaca luahan hati ini…..sayang kamu semua…..

pixel Masalah pembantu rumah saya

15 Responses to “Masalah pembantu rumah saya”

  1. mama yana says:

    sedey baca cite nih… mmg selalu kita bersangka baik kan ngan org… taknak org buat jahat bila kita buat jahat… tp selalu terbalik la kan… sabar ye mummy… dugaan la ngan bibik gini…

  2. soo hae daa says:

    kejamnye bibik tu..dgr cite akak ni makin takut sy dgr…wuhuhuhhu….kt taska lak mcm2 lak cite skg nih…whuhuhhuuh..risau….

  3. zamz says:

    mmg patut disepak je..geram tul kan

  4. wida says:

    nasib baiklah x ada apa2 yg terjadi kan.sabar yer

  5. o'gosh says:

    nasib baik xde pape…siannya kat diorang..kakak ipar saya pun terkena macam tu aritu…

  6. chekna says:

    bila ada maid mmg macam2 hal bleh jadi.. nasib baik budak tu xde apa2… next bibik nnti kena pantau lebih skit la.. risau esp bila melibatkan anak2….

  7. kak ina kl says:

    salam ziarah..kebanyakkan yang akak dengar memang cerita macam tu..kalau dapat yang baik tu memanglah bersyukur sangat-sangat.

    baiklah hantar anak kita kat orang kita juga, supaya tak menyesal di kemudian hari

  8. 'idun sa'idun says:

    Nasib baik bibik tu dah di’fire’.. Kalau tak, kesian anak-anak yang jadi mangsanya.. Diorang ni kdg2 mmg jahat tau kat blkg kita.. Saya dulu pernah ada bibik yg lebih kurang beginilah pesennya.. Mcm2 dia buat yg menyakitkan hati dan menensionkan kepala otak.. huhuhu..

  9. izah says:

    ya Allahh.. mcm tu sekali bibik tu. memang jahat la.. rasanya kalau anak sendiri marah mcmana pun kite ni, tak sanggup nak buat lemas bagai. saiko n mental!!
    jangan abg tu ada rasa fobia sudah kan… semoga abang n adik dapat lupakan tragedi bibik jahat tu. simpati

  10. ila says:

    ish,bahaya betul kan…kalau nak kerja,buatlah cara kerja…

  11. puanbee says:

    sebelum apa2 baik tukar bibik je mummy , atau pun pasang cctv bagi dia takut sikit ..

  12. khadijah says:

    Hurm..saya pon ade experience mcm tuh. Lastnye saya fired jek bibik tuh, wat sakit hati. Biar la penat wat keje umah sendiri, dr duk sakit hati

  13. khadijah says:

    Siap nk bomohkan lg family saya. Alhamdulillah cepat tersedar.

  14. Nita says:

    I pun ada masalah bibik gak…bibik i tu kalau ditanya buat2 tak dgr…gaya mcm bos kat rumah tu…demand mcm2, baru setahun dah nak naik gaji 100…eee benci betullah dgn maid skrg ni…bodo betul…penipu semua…

  15. syuhada says:

    Sudah lebih 10 tahun sy menggaji pembantu rumah. cara saya ialah awal2 lagi sy bagi briefing dgn PRA nie , bhw anak2 adalah priority sy…apa juga yg anak sy cakap akan sy dengar. jadi sekiranya anak2 sy mengadu ttg PRA sy akan dengar anak sy ckp & sy takkan bg peluang ke2 pd maid krn sy tau & masak sungguh ttg perangai mereka ini. & sy bgtau mereka jangan cuba bermasam2 muka mbesar2kan mata, tidak menyahut atau menghentak2 barang2 d rumah sy semasa ketiadaan sy d rumah. mng y disiplin PRA sy & mrk takkan berani buat begitu kpd anak2 sy kerna dia tahu bhw sy akan dengar kata2 dari darah daging sy sendiri drpd dia. so dia akur bhw seblm dimarahi oleh saya jdi dia kena berbaik dgn anak2 sy…memang ada juga PRA buat begitu kerna mrk mahu mencuba2 sebenarnya & memang sy tidak pernah bg peluang langsung. misal kata anak sy , mummy tadi makcik besarkan mata, mummy tadi sy tanya makcik tidak jawab, dia jalan ja bila d panggil. so sy panggil maid sy ini & suruh anak sy cakap skali lgi depan2 dia. sy tidak minta penjelasan dri mereka krna sy tahu hidup mrk nie penuh dgn bohong & seribu alasan so sy cakap: kamu dengar sini baik2, d rumah ini, anak2 sy yg bagi kamu makan. sy yg masak kamu makan. bukan kau yg masak sy yg makan. pendek kata tanpa anak2 sy, awak tidak smpi d rumah sy utk bekerja. Jangan smpi sy dengar ke2 kali anak sy cakap lagi. sy takkan dengar alasan drpd awak. pada sy mata & mulut anak sy adalah mata & mulut sy sendiri. so kalau mahu kerja, kerja baik2….nah kita bukan kejam, tpi pada pendapat sy, sy lbh sayangkan anak2 sy drpd org lain. so sy kena firm.


Leave a Reply

Current day month ye@r *