wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

18 Mar

Peria Goreng Telur sedap | Resepi Peria goreng telur

Author:lizz

hokey hari ni mak hencik nak masak peria goreng telur yang super simple katernyer*libastudung

ok ni menu fav sekeluarga mustilah kena pandai masak yer dak…

simple…mudah dan sedap itulah menu kiteorang…

adik ngan dedi suka sangat ngan Peria Goreng Telur  nih..

kalo masak menambahnambah dia makan…

ok jom kita mulakan masakan Peria Goreng Telur

Bahan-bahan Peria Goreng Telur sedap kita ni yek:

  • sebiji  peria
  • 2  biji telur
  • 2 biji bawang putih*ditumbuk
  • 3 biji bawang merah* ditumbuk
  • cili kisar  * ikut suka nak letak banyak mana nak pedas letak lebih yek
  • *ok cili kisar tu stock yang dah ader saya siap tumis ngan bawang dan letak asam jawa nak masak ambik jek sonang….
  • 1 sudu sos tiram
  • Garam secukup rasa

13221863193 5877455ea7 o Peria Goreng Telur sedap | Resepi Peria goreng telur

Resepi Peria goreng telur 

Mula-mula…

kita belah 2 dan dihiris nipis2 yek macam dalam gambo tuh……

13232672513 ff965ee6b0 o Peria Goreng Telur sedap | Resepi Peria goreng telur

lepastu amik 2 sudu garam gaulkan buntuk menghilangkan rasa pahitnya.*rendam dalam15 minit gitu

baru dibilas dengan air…dan sedia untuk dimasak…

13221705455 60a26eb89d o Peria Goreng Telur sedap | Resepi Peria goreng telur

Panaskan minyak

dan

tumiskan bawang putih bawang merah

dan  masukkan cili kisar tadi…

tumis sampai naik bau…hmmmm baunyer menusuk kalbu…

* eh lupa kalau uolllsss nak taruk ikan bilis pun boleh dalam peria kita tapi saya tak letak pun

13221863623 b0c9cbccf1 o Peria Goreng Telur sedap | Resepi Peria goreng telur

dah naik bau…

bolehla dimasukkan peria kita yang menghijau tu ermmmmmm…

13221706655 3edd8574dd o Peria Goreng Telur sedap | Resepi Peria goreng telur

digaulgaul…dikacau2 sehingga sebati yek

dan boleh la kita masukkan telur …

caranyer macam kat atas tuh,,,

lagi tinggi lagi bagus kihkih…

dan goreng sampai masak.

13232674373 2f26843b37 o Peria Goreng Telur sedap | Resepi Peria goreng telur

ok dah siap dan boleh dihidang..

fokus sikit…

haaa…

ni dia…senang sedap dan mudah…

13221865333 f74ae7cc9d o Peria Goreng Telur sedap | Resepi Peria goreng telur

Peria goreng telur sedap diregukan ngan ikan goreng ngan singgang ikan…

bebudak ni suka sangat lakan…menambahnambah makan termasukla makpaknyer sekali…

 

pixel Peria Goreng Telur sedap | Resepi Peria goreng telur

25 Responses to “Peria Goreng Telur sedap | Resepi Peria goreng telur”

  1. Nafira says:

    sedaapnyeeeee Lizz!
    terliur sgt!!
    makan dengan nasi panas2 memang layan neh!

    selalu zura masak peria letak ikan bilis jer.. tak pernah try letak telur..:)

  2. Gieyana says:

    Mengiurkan la lizz. Lm x mkn peria nih..mls nk buat psl pahit..hb lak kurang suka sayur2 nih..;)

  3. lieyalatif says:

    laaaaa yeke lizz sara suke makan peria nie…adohhhh rase nak sorok muke bawah bantal …hahaah sbb aku tak reti makan peria okey…pahitttt!! tapi laki aku suke…. aku tak penah lagi beli n masak peria sepanjang hidup aku nie…..tapi nanti aku nak cube laaaa….dah tua2 ni belaja laa makan bende boleh buat ubat ni kan heheheehehe

  4. normi says:

    akak tak berapa gemar sgt peria ni… tapi klu try rasa tak pahit akak boleh jer telan…. hihiii….

  5. Zaza says:

    Simple giler kann.. Tp i is x mkn peria.. Kalau gantikan dgn kobes atau buncis pn boleh kann.. Smlm zaza first time goreng sayur + telur tp guna sayur kobes hehe

  6. Sedapnya. Nak cuba juga lah macam ni.

  7. dana says:

    sedap nih lizz tp kalu kt umah tu rasanyer dana ngn edy je yg mkn kot… adik2 tak minat peria2 nih… mmg syok kan mkn peria telur nih… dana pun selalu jgk bt pastu hiris halus2 kan peria nyer

  8. Fiza Rahman says:

    Sedapnya lizz. Pak mertua klo masak peria ni dia suka letak taucu…sedap plak tu.

  9. Kakzakie Purvit says:

    Oh… kakak selalu juga masak macam ini Lizz. Kakak dgn abang aje makan tapi anak dara kecik kakak tak suka..

  10. anne says:

    tak pernah lagi beli peria kat rumah sendiri. Husband tak mkn..huhu

  11. Mummydearie says:

    Aduh, cemburu gila nih! Macamana anak-anak Lizz ni suka betul sayur-mayur ni. Peria pun jadi favorite Sara? Saya kalau nampak peria ni buka langkah 1000. Camna nak masaknya …

  12. Mizz Aiza says:

    wah.. nampak sedap tu lizz.. selalunya mak aiza buat masak dengan taucu..

  13. amirah says:

    ater aritu buat ler jugak cenggini tp idok ilang rasa pahitnya la lizz. caner ek nak bagi ilang betul2?

  14. cik puan says:

    baru je semalam cik makan peria…tapi pahit sangat peria cik..dah buh garam..tapi kejap je tu lah pahit sangat kut….hihihi

  15. ajumohit says:

    sedapnya, rajin lizz kongsi resepi, mudah n senang nak diikuti ;)

  16. nza says:

    bagusnya adik n abang pndai makan sayur peria…..5F ni xsuka w.pn si ibu dan ayah suka sgt2….

  17. nurbijen says:

    bagusnya anak2 lizz suka makan peria… saya kalau masak peria, mmg makan sorang2 aje la jawabnya… semua tak makan :(

  18. el says:

    oooooo kena letak garam ek nk bg ilang pahit tu..pttlah ritu 1st time masak peria..pahit gilosss hahahahaha..thx share resepi n petua :)

  19. mmg sedaplah, KA pun suka ringkas but menyelerakan !

  20. sedap nih..hubby suka sayur peria..selalu masak campur ikan bilis jer..boleh lah cuba resepi ni nanti…

  21. anies says:

    rasa pahit peria tu terasa lagi x kak lps msk?

  22. ietams says:

    SEDAPPPNYAAA!!!
    terus terbayang-bayang kelazatannyaaa… haishhhhh…

  23. puan kutu says:

    peria klu goreng letak telur cmni mmg sedap lizz..aiman plak suka klu buncis masak cenggini..letak kicap pulak hitam2 bersalut telur bukan takat aiman,abah ibu pun suka tau

  24. okje says:

    Apa? Anak anak liz suka peria …..bagusnya……mcm mana mengajar depa lizz makan peria ni lizz…..Kat rumah ni yg confirm suka tentulah mama Zir…hehe….tak de yg tak suka !….semua suka aje….baru baru ni okje ada beli peria gak….

  25. emy jamil says:

    hi…thanks for your shared this recipes. I tried just now. Really awesome the taste of peria. Love it and can do again!!!


Leave a Reply

Current day month ye@r *