wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

21 Jan

(resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

Author:lizz

Haritu…

pergi umah akak kesayangan..

Kemain gigih saya belajo buat kuih kaswi yang mudah dan sedap katernyer…..

kuih kegemaran gituh..

harusla kena belajo buat..

sejak duk jauh ngan famili tercinta ni jejarang dapat menikmati masakan sedap-sedap..

takleh nak anjew2 ngan mak & akak lagi yek…

sila buat sendiri….

 

okey sebelum tu nak tanyer uoolllssss..

suka makan kuih kaswi dak?

mesti sukakan…kan…

kuih ni kadang orang panggil kaswi, kosui pun ader gak kan…

 

ok meh kita nengok bahan-bahan nak buat kuih kaswi kiter ni yek…

12025696815 193eb0ea44 o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

Bahan A
✿ 5 sudu gula
✿ 3 keping gula melaka
✿ 2 cawan air
✿ sedikit garam 
Bahan B
✿ Tepung gandum 
✿ setengah sudu kapur makan (yang dibancuh dengan sedikit air)
✿  Kicap
Bahan C
✿setengah biji kelapa muda parut * untuk salutkan kuih Kaswi kita

Cara nak membuat kuih kaswi yang mudah dan sedap ni..

memula..

✿Masakkan  Bahan A sehingga kesemuanyer larut (biarkan sejuk dulu)

✿ Masukkan  pulak  Bahan B kecuali kicap…gaulkan

akak cakap anggarkan macam kita nak buat masak lempeng

haa gitu…ala-ala likat cam kiter nak buat lempeng tu haaa…

12025697415 d4758b57d8 o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

kacau-kacau sampai sebati macam kat bawah nih…

nampak berbintil-bintil gini…

12025697355 32e34bbe26 o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

kemudian…

masukkan  adunan tadi dalam blender..

kita blendkan dia untuk hilangkan bintil2 tu hah..

toksah la kaco sampai lebam…

blend kan jer ha…

lagi mudah….

12026539506 3607c8b86a o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

Jangan lupa taruk kicap manis dalam 2…3…sudu kater akak…

tengok tu dia main tuang jek kicap tuh…

uollls tau tak umah akak saya nih botol kicap dia beso dah macam meniaga..

maklumla anak2 hantu kicap…tetibe

ok..lepas tu baru blend yek..

*sementara kita blend tu boleh la panaskan periuk pengukus kita tu…

12026054874 ea0d3c505f o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

dah blend..masukkan dalam loyang kiter tadik..

ha nengok time ni dah tak menyabo rasa sedapnyer…

tangkap leleh nengok adunan dituang gaya gitu…

lepastu masukkan dalam perink pengukus tutup..

tunggu dalam setengah jam gitu…

barula masak…

kalo nak tau kuih kaswi sedap kiter tu masak ker idak..

cucuk jek ngan pisau kalo tak melekat tu..

tandanyer kuih kaswi kita dah masak…yihaaa…

boleh salutkan ngan kelapa kita tadi…

12025986853 c68afb6a84 o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

nengok ..

baru angkat panas-panas belum aper2 dah tinggal separuh…

memang sedap sangat …

ha ni la rupa kuih kaswi kita ni yek…*telan ailio

12025696345 063f7e8d7d o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

makan panas-panas lagi ummmpppp…uolllsss

boleh juga nak makan bila sejuk pun sedap jugek..

tapi kalo kat kampung tak dan sejuk pun…kejap jek dah habis…

*Selamat mencobaaa…

 

 

 

 

 
pixel (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

30 Responses to “(resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap”

  1. suriaamanda says:

    oooo letak kicap eh….first time dengar ni….xpe2 nanti SA buat..SA kongsi kat blog plak….memang Kaswi kuih feberet SA ni…

  2. normi says:

    feveret akak kuih ni… klu x masuk kicap bole tak??..
    nnt leh try

  3. Zaza says:

    suka suka suka!!! Zaza suka mkn kuih ni.. tapi mmg tak tahu menahu pun camaner nak buat hehe.. thx Lizz boleh lah salin recipe ni buat sendiri kat rumah kot2 jadi hehe

  4. lieyalatif says:

    pergh terliur tgk lizz…

    lieya ni kat umah takde pengukus….ish kene cari gak la pengukus satu…..

    resepi ni sebijik mcm lmak lieya buat…die pun boh kicap….ade org mcm tekejut bile boh kicap…tapi sebenarnye lagi sedap lemak kan lizz…kaler die pun lawo gelap….ish lizz ni saje bikin terliur laaaa…esok pagi cari kat kafe laaa heheheheh

  5. JunAina says:

    Nampak resepinya mudah nak copy dan try malam nantilah. Buat bf anak…

  6. ietams says:

    oh ade letak kicap eh..1st time tau..
    sebab nak kan kaler pekat itamkan eh

  7. Kakzakie Purvit says:

    Kuih tradisi yg semua ibu-ibu kena tahu ni Lizz. Kalau tak tahu rugi sebab sedap kan..

  8. mamaaryan says:

    suka3…tp dah lama tak makan,sbb mak dah takde,takde sapa nak buatkan..

  9. mummydearie says:

    Saya pun suka kuih kaswi ni tapi tak pernahlah buat sendiri. Nasib baik share resepi. Nanti kalau teringin bolehlah jugak jengah tengok resepi ni.

  10. roha says:

    akak pon suka makan kuih kaswi..resipi yang menarik,simple,tertarik untuk mencubanya :)

  11. daddyziyyad says:

    ni kuih feveret saya ni…boleh la minta wife saya baca entry ni :)

  12. cik puan says:

    bace komen kawan2..semua nampak pelik bile kak lizz letak kicap..setahu cik kuih kawi ne memang kene letak kicap..mama cik pon letak kicap jugak…hihihi

  13. anne says:

    bukan kuih feveret tp kalo ade ai bedal je..haha

  14. Fiza Rahman says:

    Kita ni rajin salin resipi jer lizz. Buatnya tak tau bila. Kuih feveret nih. Dah lama tak makan.

  15. Mizz Aiza says:

    sedapnya.. kuih kesukaan mak aiza ni.. selalu juga mak buat.. aiza tahu makan je.. hihi..

  16. aisy nasiha says:

    Nampak orang buat sedap je.. tapi pernah saya buat sdiri tak jadi kuihnya. Haha

  17. nza says:

    ooooo…letak kicap rupanya…patutlah lemak2 je…
    TQSM 4 sharing…

  18. suka gak kuih ni…tapi tak pernh buat lagi..owh..kena letak kicap ye..baru tau ni..

  19. jijah says:

    ya Allah kak.. favourite jijah kuih ni… nyum sedapp!

  20. ajumohit says:

    memang feveret sangat ni lizz. betul kan skrg ni klu nak makan harap mak n kakak yg buatkan, mmg nak kene belajar juga sebb anak2 dan pandai request nak makan itu ini

  21. nurbijen says:

    saya pun telai ailio tgk kuih sedap tu… nyum nyum…

  22. Nafira says:

    Sedapnye Lizz!!!!!
    meleleh2 air liur tengok gambar2 kuih tuh.
    mengenangkan masih berAtkins jer.. kalo tidok memang dh buat dah!

  23. okje says:

    Dulu selalu buat kuih ni Lizz…sekarang ni jer dah jarang….. Kuih ni faveret my laki…anak anak pun suka gak…. Teringin pulak nak buat…. Tepungnya berapa cawan tu? Satu?

  24. Yon says:

    Jap..jap..jap.. tepung banyak mana? Macam xde sukatan jek,,

  25. ita says:

    Tepungnya berapa cawan erkkkk

  26. norita says:

    ye laa… tepungnya berapa banyak ek?

  27. eryn says:

    Huhu…baru pas buat ikot resepi ni..harap2 jadi..skrg tngah kukus….nebessss lak rasa..thiii..thiii

  28. is says:

    kalau tak letak kapur mkn bole tak,..

  29. farrah says:

    guna kicap jenama apa ye?gula melaka tu agak2 brapa gram?

  30. ija says:

    hehehe xyah la letak kicap…


Leave a Reply

Current day month ye@r *