wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

31 Jul

puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap

Author:lizz

♥¸¸:•*´¯*✿   puding cendol gula melaka ✿*´¯`*:¸¸♥  

Hari tu kan saya duk berangan nak memuding kat sini

Akhirnya berjaya uollsss buat puding cendol gula melaka..

asik bertangguh jer geram tau..

biler semangat nak buat bahan tak der paling susah nak dapat cendol…adoi

semalam …

dedi pi carik n kebetulan ader cendol terus dia beli…

katernyer dia kesian nengok saya hari-hari duk tanyer cendol ader tak…harihari tau…

gamaknyer dia ingat wife kesayangan ni kempunan ker haper..muahaha

padahal hehari wifenyer  asal rehat jer  duk menggoogle dessert  jer kerjanyer maner tak nampak kempunan..

buat nyer dak jugakkkan..

tapi….akhirnyer dengan berkat kecekalan walopon kerja jauh *tetibe

tak sempat betulkan urat pinggang ni ha..

tetap siap jugak puding cendol gula melaka ni *tepuk tangan hehehe

Nasib baik ader buku 1 hari 1 resepi Chef Hanieliza ..Gerenti Jadi uolllsss..

saya refer buku resepi ni  dan intenet jugak..

 

 ♥¸¸:•*´¯*✿ resepi puding cendol sedap ✿*´¯`*:¸¸♥  

9403063750 9220e2cd35 puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap

Bahan-bahan

10 gram serbuk agar-agar

1 liter air (lebih kurang 5 cawan)

1 cawan gula halus

1 cawan susu cair

2 cawan cendol

1 cawan gula merah..

Psst: bahan-bahannyer saya jadikan  1/2  sebab kiteorang berempat jerkan…dapat dalam 3 bekas..

cara membuat puding cendol sedap

Masakkan serbuk agar-agar gula dan sehingga mendidih..

9403062394 05105db59b puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap

Bahagikan adunan kepada tiga bahagian

lepastu  ..

panaskan 2/3 bahagian dan masukkan susu cair dan cendol

9400302107 d413a87986 puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap

ini cendol sedap…hijo.. n fresh lagik

9400301827 79578a8c33 puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap

masukkan dalam acuan dan biarkan hingga hampir keras

lepastu ….

Panaskan 1/3 bahagian dan masukkan gula merah

9400301357 d915f98590 puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap

Kacau Rata dan biarkan mendidih..kemudian tapiskan

masukkan dalam acuan yang berisi cendol tadi

9403062998 55fbc24d0b puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap

kemudian  sejukkan..

dan siap…

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

tadaaaaaa

9400301365 f0eefddfba puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap

puding cendol gula melaka best makan sejuk-sejuk…

makan waktu berbuka memang sedap…uolss

dan boleh jugak bagi pada jiran-jiran juga adik beradik…

9403062184 b36f06b229 puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap

Selamat mencuba….

 

 

pixel puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap

20 Responses to “puding cendol gula melaka | resepi puding cendol sedap”

  1. menarik ni..boleh la try nnt..

  2. anne says:

    dah lama xbuat puding cendol..teringinlah pulak..huhu

  3. amirah says:

    perghhh…terbaekkk…menarik nampak dia

  4. Rinna says:

    Waa sedapnyaa akak tgk puding cendol tuh.. :) menyegarkan tekak..laa..

  5. rasp says:

    uisshhh sedap ni…
    and yes memang sedap makan sejuk2 kan…
    apsal lah rumah u jauh dari rumah i…
    kalo dak, mau dah ketuk pintu minta sebekas hehehehehehe…

  6. suriaamanda says:

    bestnya….SA suka…mohon share resepi ye..nak cuba buat…macam senang jer..

  7. Nafira says:

    tudiaaaaaa… kasi terliur nih. hahahaahha
    sedapnye.. rasa sejuk jer tekak nih tgk pic puding tuh~

    melelehhhhh.

  8. Kakzakie Purvit says:

    Cantik pun jugalah Lizz.
    Kalau nak bagi jiran pun puas hati macam ini. Cantik dan sedap..

  9. Qhaifa Nur says:

    memang sedap puding ni..simpan dalam freezer..makan pula sejuk2 bestlah…

  10. lieyalatif says:

    CANTIKNYE LIZZ!!! serius…terus rase mcm sejuk2 jek lalu kat tekak tau….ishhh ni rase nak cube nie…lieya dah snap resepi lizz ni…kalo ade potluck kat opis leh cube buat la nanti…..

  11. wak gelas says:

    lazatttnyerr makk.,ahHKs

  12. lyafrina says:

    sedapnyer lizz.. lya dh tgk kat IG aritu..comel & kemas je.. nnti leh cuba buat

  13. nza says:

    cantiknya puding…pasti rasanya pn marvelos….

  14. walla wei feveret KA Ni hehehe

  15. kak ieda says:

    wahhhhhhhhhh sangat mudah dan menarik !
    yehaaaaaaaaaaa akak nak cuba ..

    entah lahhhh lepas tutup je blog adik .. akak lupe dahh huhuh

  16. deno says:

    cantiknya… deno mkn cendol tapi puding mcm ni belum pernah makan la… huhu

  17. Zawiah says:

    best jer tgk . thanks sudi kongsi . ada cukup bhn nak gak cuba …

  18. izan ishak says:

    alaaaa…sedapnya. semua bahan ada kecuali heronya, cendol!

  19. PiNkyCaT says:

    pergh! sedap tu buat berbuke pose….

  20. M says:

    Wahhh sedapnya.. Dekor pun cantek ;D


Leave a Reply

Current day month ye@r *