wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

13 Oct

Sambal totok ( jawa style) | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah

Author:lizz

 

 

Sebab ader uollss yang tanyer..

acaner nak buat sambal Totok ni..

meh saya bagi resepi buat sambal totok yang sedap dan mudah nak buat..

senang kacang jer…wahahaha

Bahan-bahan

  • 2 gengam ikan bilis
  • 4 biji bawang merah
  • 3 biji bawang putih
  • 6 cili api* kalo nak lagi pedas taruk la banyakkan
  • garam

memula potong bawang putih & bawang merah

lepas tu goreng sehingga garing dan angkat..

lepastu goreng cili pulak sampai layu * time ni kemain meletup lagik cili tu…kalo nak selamat sila tutup kuali..hehe

10202457715 a19e7a36fc o Sambal totok ( jawa style)  | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah

dan goreng ikan bilis…saya guna ikan bilis yang jenis..gini..sedap uollss ikan bilis ni..

10202357134 4922f8b3ac o Sambal totok ( jawa style)  | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah

dah garing angkat

 

dan lepas tu..

tumbuk cili ngan bawang kemudian masukkan ikan bilis…

tumbuk ikan bilis tu kasar2 jer tau…

* gambar ni saya lupa..saya pi tumbuk ikan bilis ngan dulu haha…

10202357114 f566df86d9 o Sambal totok ( jawa style)  | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah

ok nah..

ni dia sambal totok yang sedap tu…gerenti menambah punyer kalo makan…

10202457615 1da180d233 o Sambal totok ( jawa style)  | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah

makan ngan telur mata jer pun boleh..

tapi biasa saya kalo buat sambal totok ni regukan ngan sup tak pun kari…ngan aper2 jer pun boleh tetibe…

ader pulak ikan goreng @ ayam goreng tak pun telur goreng memang sedap uollss

try la…

 

 

 

 

 

pixel Sambal totok ( jawa style)  | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah

12 Responses to “Sambal totok ( jawa style) | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah”

  1. Zaza_MyMoon says:

    sonang ba itu… nanti nak try lah.. mkn dgn nasi panas2 + sambal belacan.. perggghhh terangkek bonto hehehe

  2. cho zila says:

    memang sedapler… ada ikan bilis lagi… makan ngan nasijer pun jalan….

  3. mmg sgt sedap & mudahkan..

  4. suriaamanda says:

    Nampak sedap dan nk buat pun mcm senang je kan..SA pun suka ikan bilis jenis tu…ikan tamban if x salah…

  5. Saya keturunan jawa tapi tak tahu pulak benda alah ni. Haha. Buat malu je.

  6. Sy pun keturunan Jawa juga tapi tak pernah makan. Malah ini kali pertama dengar.. Huhuhu…

  7. mamyharraz says:

    ya Allah sedapppnya.
    ni mmg akan ditiru resepi awk ni lizz

  8. shima zahar says:

    salam…

    sambal tok tok nie sama macam sambal gesek .. tapi bezanya sambal gesek ada letak belacan..

    sambal macam nie memang terangkat makan dengan nasi pepanas.. tak payah lauk lain pun bleh menambah nasi..

  9. memang terbaik, makan pulak ngan nasik panas2…ermmm…sedap

  10. puan kutu says:

    mmg sedap.antara peberet sy n en suami..dulu tak tau nk buat,belajar kt mebe jawa..:)

  11. anies says:

    pernah dgr tp x penah mkn lg

  12. Mai says:

    Xpayah letak garam ke apa ke ?


Leave a Reply

Current day month ye@r *