wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

1 Mar

sayang kamu anak-anak

Author:lizz
Self reminder.
Salam jemaat uolls…
Pepagi ni saya nak kongsikan kisah yang menarik untuk peringatan sesama kiter …*lap airmata..saya terharu sangat….
ANAK: “Ayah, boleh adik tanya satu soalan?”
AYAH: “Boleh, apa dia?”
ANAK: “Ayah, berapa gaji ayah sejam?”
AYAH: “Kenapa adik tanya?”
ANAK: “Saja adik nak tahu… Berapa ayah?”
AYAH: “Gaji ayah RM100 sejam”
ANAK: “Oh! (Sambil menundukkan kepala).
ANAK: “Ayah, boleh adik pinjam RM50?”
Ayah pun berasa geram…
AYAH: “Kalau alasan adik bertanya gaji ayah tadi hanya untuk meminjam duit untuk membeli mainan, lupakan saja. Fikirkan kelakuan adik…Kenapa adik mementingkan diri sangat? Ayah bekerja kuat untuk kita sekeluarga.”Adik pun masuk ke biliknya dengan perasaan sedih.
Ayah pula berasa sangat marah dengan kelakuan anaknya itu. Berani anaknya bertanya soalan sebegitu hanya untuk meminta duit?
Selang sejam kemudian, ayah pun kembali tenang, dan kembali berfikir dengan rasionalnya:
Mungkin adik betul-betul memerlukan duit RM50 tersebut dan lagipun bukan selalu juga adik meminta duit. Ayah pun pergi ke bilik anaknya itu…AYAH: “Adik, adik dah tidur?”ANAK: “Tidak ayah, masih bangun lagi ni”.
AYAH: “Ayah telah berfikir, mungkin ayah terlalu tegas dengan adik tadi. Ayah sungguh penat di tempat kerja tadi sebab itu mood ayah tidak baik. Nah, ini duit RM50 yang adik minta…”Adik pun berasa sangat gembira…
ANAK: “Oh, terima kasih ayah!”
Selepas itu, adik pun menyelak bantal tidurnya dan mengeluarkan beberapa helai wang kertas yang dikumpulnya. Ayah yang melihat adik sudahpun mempunyai duit, mulai berasa sangat marah. Adik pula dengan perlahannya menghitung jumlah duitnya…
AYAH: “Kenapa adik meminta lagi duit kalau adik sudah ada duit?”ANAK: “Sebab duit adik tadi tak cukup, sekarang baru cukup…”

“Ayah, adik ada RM100 sekarang. Boleh adik membeli sejam dari masa ayah? Ayah pulanglah awal ke rumah esok. Adik teringin sangat nak makan malam dengan ayah…”
Si ayah pun berasa sangat terharu. Dia pun memeluk anak kecilnya itu dan meminta maaf.

Ini adalah peringatan untuk mereka yang bekerja sangat kuat di dalam hidup. Kita seharusnya tidak membiarkan masa berlalu begitu sahaja tanpa menghabiskannya dengan orang yang penting dalam hidup kita; orang yang dekat di hati kita. Sentiasalah ingat bahawa apalah saja nilainya RM100 sejam tersebut kalau dibandingkan dengan nilai sejam bersama orang tersayang? Kalau kita meninggal esoknya, tempat kita bekerja dengan senangnya akan mencari pengganti kita. Tetapi, keluarga dan sahabat handai yang kita tinggalkan akan terasa kehilangan kita untuk seumur hidup. Dan kalau difikirkan lagi, kita memang sentiasa mendekatkan diri kita di tempat kerja berbanding dekat dengan keluarga kita.

Sesetengah perkara adalah lebih penting dari kerja…(Sumber FB)

P/S: sedih dan terharu terasa kanak-kanak tu macam anak saya pulak sungguh menusuk kalbu…sedih terasa nak peluk anak-anak sekarang jugak…huhu…walau sesibuk manapun luangkanlah masa untuk anak-anak kiter…yang kitar sayangi….

pixel sayang kamu anak anak

2 Responses to “sayang kamu anak-anak”

  1. Kakzakie Purvit says:

    Kakak bersyukur sepanjang berkarier kakak jaarang balik lewat. Kalau lewat kerana jem adalah. Tapi makan malam kami masih boleh bersama…

    Hargai org yg kita sayang bukan anak saja mungkin juga pasangan kita.

  2. mama lynn says:

    sedih kan… betapa ibu bapa pun ada yg kurang sedar yg mereka lupa meluangkan masa utk anak2

    p/s : anak2 awk sgt comel.. geram lak tgk


Leave a Reply

Current day month ye@r *