wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

Posts Tagged ‘kuih kaswi simple’

Haritu…

pergi umah akak kesayangan..

Kemain gigih saya belajo buat kuih kaswi yang mudah dan sedap katernyer…..

kuih kegemaran gituh..

harusla kena belajo buat..

sejak duk jauh ngan famili tercinta ni jejarang dapat menikmati masakan sedap-sedap..

takleh nak anjew2 ngan mak & akak lagi yek…

sila buat sendiri….

 

okey sebelum tu nak tanyer uoolllssss..

suka makan kuih kaswi dak?

mesti sukakan…kan…

kuih ni kadang orang panggil kaswi, kosui pun ader gak kan…

 

ok meh kita nengok bahan-bahan nak buat kuih kaswi kiter ni yek…

12025696815 193eb0ea44 o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

Bahan A
✿ 5 sudu gula
✿ 3 keping gula melaka
✿ 2 cawan air
✿ sedikit garam 
Bahan B
✿ Tepung gandum 
✿ setengah sudu kapur makan (yang dibancuh dengan sedikit air)
✿  Kicap
Bahan C
✿setengah biji kelapa muda parut * untuk salutkan kuih Kaswi kita

Cara nak membuat kuih kaswi yang mudah dan sedap ni..

memula..

✿Masakkan  Bahan A sehingga kesemuanyer larut (biarkan sejuk dulu)

✿ Masukkan  pulak  Bahan B kecuali kicap…gaulkan

akak cakap anggarkan macam kita nak buat masak lempeng

haa gitu…ala-ala likat cam kiter nak buat lempeng tu haaa…

12025697415 d4758b57d8 o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

kacau-kacau sampai sebati macam kat bawah nih…

nampak berbintil-bintil gini…

12025697355 32e34bbe26 o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

kemudian…

masukkan  adunan tadi dalam blender..

kita blendkan dia untuk hilangkan bintil2 tu hah..

toksah la kaco sampai lebam…

blend kan jer ha…

lagi mudah….

12026539506 3607c8b86a o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

Jangan lupa taruk kicap manis dalam 2…3…sudu kater akak…

tengok tu dia main tuang jek kicap tuh…

uollls tau tak umah akak saya nih botol kicap dia beso dah macam meniaga..

maklumla anak2 hantu kicap…tetibe

ok..lepas tu baru blend yek..

*sementara kita blend tu boleh la panaskan periuk pengukus kita tu…

12026054874 ea0d3c505f o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

dah blend..masukkan dalam loyang kiter tadik..

ha nengok time ni dah tak menyabo rasa sedapnyer…

tangkap leleh nengok adunan dituang gaya gitu…

lepastu masukkan dalam perink pengukus tutup..

tunggu dalam setengah jam gitu…

barula masak…

kalo nak tau kuih kaswi sedap kiter tu masak ker idak..

cucuk jek ngan pisau kalo tak melekat tu..

tandanyer kuih kaswi kita dah masak…yihaaa…

boleh salutkan ngan kelapa kita tadi…

12025986853 c68afb6a84 o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

nengok ..

baru angkat panas-panas belum aper2 dah tinggal separuh…

memang sedap sangat …

ha ni la rupa kuih kaswi kita ni yek…*telan ailio

12025696345 063f7e8d7d o (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap

makan panas-panas lagi ummmpppp…uolllsss

boleh juga nak makan bila sejuk pun sedap jugek..

tapi kalo kat kampung tak dan sejuk pun…kejap jek dah habis…

*Selamat mencobaaa…

 

 

 

 

 
pixel (resepi) kuih kaswi yang mudah dan sedap