instagram

wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

Posts Tagged ‘sambal totok jawa johor’

 

 

Sebab ader uollss yang tanyer..

acaner nak buat sambal Totok ni..

meh saya bagi resepi buat sambal totok yang sedap dan mudah nak buat..

senang kacang jer…wahahaha

Bahan-bahan

  • 2 gengam ikan bilis
  • 4 biji bawang merah
  • 3 biji bawang putih
  • 6 cili api* kalo nak lagi pedas taruk la banyakkan
  • garam

memula potong bawang putih & bawang merah

lepas tu goreng sehingga garing dan angkat..

lepastu goreng cili pulak sampai layu * time ni kemain meletup lagik cili tu…kalo nak selamat sila tutup kuali..hehe

10202457715 a19e7a36fc o Sambal totok ( jawa style)  | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah

dan goreng ikan bilis…saya guna ikan bilis yang jenis..gini..sedap uollss ikan bilis ni..

10202357134 4922f8b3ac o Sambal totok ( jawa style)  | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah

dah garing angkat

 

dan lepas tu..

tumbuk cili ngan bawang kemudian masukkan ikan bilis…

tumbuk ikan bilis tu kasar2 jer tau…

* gambar ni saya lupa..saya pi tumbuk ikan bilis ngan dulu haha…

10202357114 f566df86d9 o Sambal totok ( jawa style)  | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah

ok nah..

ni dia sambal totok yang sedap tu…gerenti menambah punyer kalo makan…

10202457615 1da180d233 o Sambal totok ( jawa style)  | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah

makan ngan telur mata jer pun boleh..

tapi biasa saya kalo buat sambal totok ni regukan ngan sup tak pun kari…ngan aper2 jer pun boleh tetibe…

ader pulak ikan goreng @ ayam goreng tak pun telur goreng memang sedap uollss

try la…

 

 

 

 

 

pixel Sambal totok ( jawa style)  | Resepi sambal totok yang sedap dan mudah