wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

21 Jul

tip puasa bagi ibu menyusu | Tips Ibu Menyusu di Bulan Puasa

Author:lizz

tip puasa bagi  ibu menyusu | Tips Ibu Menyusu di Bulan Puasa | tip puasa ibu menyusu

susu ibu tip puasa bagi  ibu menyusu | Tips Ibu Menyusu di Bulan Puasa Kali ni saya nak sembang tentang ibu-ibu yang menyusukan anak, terutama ibu yang bekerja tak kira dikampung atau bandar, masalah yang selalu dan kerap dihadapi ialah apabila susu ibu berkurangan dari biasa. Haa macam mana tu?

 Bimbang Susu Merudum Semasa Berpuasa? Apakah Persediaan Berpuasa Untuk Ibu Menyusu?

Selalunya ada beberapa situasi yang menyebabkan ibu menyusu badan  mengalami keadaan susu ibu yang berkurangan, antaranya:-

  • Ibu dah mula bekerja
  • Ibu mula kedatangan haid
  • PUASA
  • Ibu tidak konsisten mengepam susu
  • Anak mulai makan dan kurang menyusu
  • Ibu outstation dan kurang mengepam susu
  • Ibu mengandung lagi
  • Ibu mengambil ubatan tertentu
  • Ibu dalam keadaan stress

Tetapi selagi  amalan “bekalan berdasarkan permintaan” dipatuhi, maka selagi ada permintaan (hisapan anak atau pam), susu ibu akan sentiasa  ada (sekiranya ibu mengepam dan menyusukan anak).

Puasa dan Penyusuan Susu Ibu

Bila dah nak masuk bulan ramadhan ni, mungkin banyak persoalan2 yang mungkin timbul bagi ibu-ibu yang masih menyusukan anak kan….betul tak? Jadi kat bawah ni saya kongsikan antara soalan dan jawapan yang sering timbul di kalangan ibu-ibu menyusu di dalam bulan puasa. Semoga ianya bermanfaat buat anda, ibu-ibu yg hebat di luar sana..InshaAllah..

 Adakah Ibu boleh meneruskan Penyusuan di bulan Ramadhan atau semasa berpuasa?
Ibu menyusu BOLEH BERPUASA walaupun menyusukan bayi mereka tanpa menjejaskan kualiti dan kuantiti susu yang dihasilkan. Isipadu susu yg dihasilkan tidak bergantung sepenuhnya kpd berapa banyak air yg ibu minum di siang hari tetapi bergantung kpd berapa kerap payudara dikosongkan sama ada dengan cara hisapan bayi atau mengepam.

Bagaimanakah utk memastikan ibu kekal cergas semasa berpuasa dan susu ibu mencukupi walaupun si ibu berpuasa?

  • Pertama: Ibu hendaklah YAKIN bahawa penghasilan susu tidak akan terjejas walaupun berpuasa. Dalam penyusuan, keyakinan ibu AMAT PENTING kerana ia mempengaruhi emosi dan minda si ibu. Emosi dan minda yg positif akan merangsang hormon oksitosin dan seterusnya memastikan penghasilan susu yg berterusan..InshaAllah
  • Kedua :  Ibu hendaklah memastikan kandungan nutrien yang SEIMBANG dijaga sepanjang bulan Ramadhan. Jgn lupa pengambilan air yg mencukupi juga merupakan sebahagian drpd nutrien yg seimbang. Tubuh manusia mengandungi 70% air, maka ibu hendaklah minum air sekurang-kurangnya 3 Liter air sehari. Di bulan Ramadhan, ibu boleh mengambil air sedikit demi sedikit sepanjang waktu berbuka sehinggalah waktu bersahur.
  • air masak tip puasa bagi  ibu menyusu | Tips Ibu Menyusu di Bulan Puasa
  • Ketiga: Pemakanan yg SIHAT dan SEIMBANG hendaklah diambil semasa berbuka dan bersahur. Mulakan berbuka puasa dgn air dan kurma. Kemudian tunaikan solat dan berehat seketika sebelum makan makanan yg berat. Makanlah dgn perlahan dan jgn terlalu kenyang utk mengelakkan ketidakhadaman makanan.

piramid makanan 2012 tip puasa bagi  ibu menyusu | Tips Ibu Menyusu di Bulan Puasa

Apakah makanan tambahan yang SESUAI semasa berpuasa? Yg semestinya SELAMAT, HALAL & TERBUKTI SECARA KLINIKAL?

Bagi memenuhi keperluan zat di dalam pemakanan anda, Set Mighty 3 Gem dan pengambilan vitamin dan mineral lain sangat membantu ibu-ibu menyusu di bulan puasa ini. Antara vitamin dan supplement lain yg dicadangkan adalah:

  • Vita-Lea
  • B Com
  • Vita-C
  • Ostematrix
  • Alfalfa

vita lea shaklee tip puasa bagi  ibu menyusu | Tips Ibu Menyusu di Bulan Puasa

 

ramadhan offer tip puasa bagi  ibu menyusu | Tips Ibu Menyusu di Bulan Puasa

Untuk mengetahui lebih  lanjut sila sms: 019-3497802 (Ime Ma’arof) atau Facebook: Ime Ma’arof atau LIKE us on Fanpage: http://www.facebook.com/IbuRaishaRashid  untuk keterangan lanjut dan konsultasi percuma.

Lebih info di http://iburaisharashid.blogspot.com/

Menurut Mazhab Syafie, ibu yg sedang hamil dan menyusui bayi diberikan kelonggaran utk tidak berpuasa jika mereka khuatir dgn kesihatan diri mahupun bayi mereka. Namun adalah sebaiknya kita mula berlatih berpuasa sebelum Ramadhan lagi dgn melaksanakan puasa-puasa sunat serta berusaha mencukupkan nutrisi dalam pemakanan seharian semasa bersahur dan berbuka..InshaAllah.

pixel tip puasa bagi  ibu menyusu | Tips Ibu Menyusu di Bulan Puasa

Leave a Reply

Current day month ye@r *