wow its so cute

jom shopping hijab pin

Facebook Like

google

27 Jul

Tips Ramadhan 2011 | Persediaan diri untuk berpuasa dibulan ramadhan.

Author:lizz

Tips  Ramadhan 2011  | Persediaan diri untuk berpuasa dibulan ramadhan.

  • Seminggu sebelum berpuasa kita dikehendaki mengurangkan kadar makanan kita dan lebihkan makan buah-buahan serta sayur-sayuran.
  • Pastikan pembuangan air besar lawas.
  • Memahirkan diri dengan segala rukun, sunat, harus, makruh yang berkaitan dengan puasa pada Ramadhan, sunat tarawih dan lain-lain lagi  dengan memperbanyakkan bacaan tentang puasa dan ramadhan,
  • Membiasakan diri bangun pada sepertiga malam untuk bertahajud, mendekatkan diri pada Allah. Sebagai persediaan membiasakan tarawih dan tahajud pada ulan Ramadhan. Ramadhan adalah bulan rukuk dan sujud.
  • Memperuntukkan beberapa jumlah wang untuk dijadikan sedekah jariah dan zakat fitrah. Bagi mereka yang sudah akil baligh, maka belajarlah membayar zakat fitrah sendiri di bulan ramadhan.
  • Rancang strategi tersusun untuk memperbanyakkan hafalan, bacaan, tadabbur, tadarrus al-Quran di bulan ramadhan yang bakal menjelang.
  • Melatih dan membentuk diri bersifat mahmudah, sifat terpuji seperti sabar, membanyakkan senyuman kepada sahabat dan kerabat. Merendam sifat mazmumah, sifat keji seperti memfitnah, mengumpat dan mengata orang. Kurang bercakap lagha (merapu), tidak berbahasa lucah, kotor dan keji.
  • Oleh itu, dengan persediaan ini kita sematkan azam masing-masing untuk mencantikkan dan sempurnakan amalan fardu yang wajib dan membanyakkan amalan sunat didalam bulan Ramadhan 2011.

Insyaallah……

pixel Tips  Ramadhan 2011  | Persediaan diri untuk berpuasa dibulan ramadhan.

6 Responses to “Tips Ramadhan 2011 | Persediaan diri untuk berpuasa dibulan ramadhan.”

  1. Jai says:

    Dlama bulan ramadhan saje dugaan dah cukup kuat bila nak beli makanan kat bazar petang2.. Bukan makanan tu yang dugaan, tapi perempuan..ho3.. Napelah time2 bulan pose ramai sgt berpakaian yang kurang adab..ades…

  2. ummirfan says:

    Assalam..:-)

  3. ajumohit says:

    insya allah moga ramadhan kali ini lebih baik dari sebelum2 ini

  4. mamaNoriz says:

    bagus ni mummy…menginsafkan utk sya yg makin nak puasa makin byk makan…huhuuu

    konon2 nya utk cover sebulan puasa nanti…iskhhh teruk kan

  5. SuManje says:

    salam..
    lama su tak singgah sini maaf dari su…..

  6. abu idris says:

    arrayah.info – Lokasi Lihat Anak Bulan Bukan Rujuk Hanya di Malaysia Sahaja


Leave a Reply

Current day month ye@r *